[Bài dịch]: 15 Most Famous Bridges in the World - 15 Cây cầu nổi tiếng nhất thế giới

Từ lâu nay, con người đã xây dựng nên nhiều cây cầu để vượt qua các trở ngại của tự nhiên, với mục đích là mang đến sự thuận lợi cho việc thông thương. Hầu hết các cây cầu này cũng được xem là nét đặc trưng và là một phần quan trọng của cơ sở hạ tầng của các khu vực trên thế giới. Một số cây cầu trong số đó đã trở thành biểu tượng của thành phố vì tầm ảnh hưởng và kỳ công về kiến trúc xây dựng. Dưới đây là danh sách các cây cầu nổi tiếng trên thế giới.

Throughout the ages, man has been using architecture to bridge the gaps between physical obstacles, for the purpose of providing an easy passage. Most of these bridges are also regarded as landmarks and are a vital part of the infrastructures of regions around the world. Some have even become city icons because of their influence and engineering wonder. Below is a list of the most famous bridges in the world.

15. Great Belt Bridge  (Vị trí thứ 15: Cầu Great Belt )

The Great Belt bridge is actually two bridges – an Eastern and a Western section, split by the small island of Sprogø. The East Bridge, a 1,624 meter (5,328 feet) long suspension bridge crosses the deepest part of Storebælt between the island of Zealand and Sprogø. It has the third longest main span in the world. At 254 meter (833 feet) above sea level, the East Bridge’s two pylons are the highest points in Denmark. The West Bridge is a 6,611 meter (21,689 feet) long combined rail and road bridge between Sprogø and Funen.

Cầu Great Belt thực ra là 2 cầu – 1 phần thuộc phía Đông và 1 phần thuộc phía Tây, nó bị phân chia bởi 1 hòn đảo nhỏ có tên là Sprogø. Cây cầu phía Đông thuộc dạng kết cấu dây võng dài 1624 mét, vượt qua phần sâu nhất nằm giữa đảo  Zealand và Sprogø. Nó có ba nhịp chính dài nhất thế giới. Ở độ cao 254 mét so với mực nước biển, 2 tháp cầu phía Đông là những điểm cao nhất ở Đan Mạch. Cầu phía Tây dài 6611 mét bao gồm phần đường sắt và đường bộ, nối liền Sprogø và Funen.

14.Chapel Bridge ( Vị trí thứ 14: Cầu Chapel )

The Chapel Bridge is a 204 meter (670 foot) long bridge crossing the Reuss River in the city of Lucerne in Switzerland. It is the oldest wooden covered bridge in Europe, and one of Switzerland’s main tourist attractions. The covered bridge, constructed in 1333, was designed to help protect the city of Lucerne from attacks. Inside the bridge are a series of paintings from the 17th century, depicting events from Luzerne’s history. Much of the bridge, and the majority of these paintings, were destroyed in a 1993 fire, though it was quickly rebuilt.

Cầu Chapel dài 204 mét vượt qua sông Reuss ở thành phố Lucerne – Thụy Sĩ. Nó là cây cầu có kết cấu mái che bằng gỗ lâu đời nhất Châu Âu và là một trong những điểm thu hút khách du lịch của Thụy Sĩ. Cây cầu này được xây dựng năm 1933, được thiết kế xây dựng để giúp bảo vệ thành phố Lucerne khỏi các cuộc tấn công. Bên trong cầu trưng bày nhiều bức tranh từ thế kỷ 17 miêu tả các sự kiện lịch sử của thành phố Lucerne. Phần lớn cây cầu và các bức vẽ đã bị phá hủy bởi vụ hỏa hoạn năm 1993. Sau đó, nó đã được phục hồ lại một cách nhanh chóng.

13. Chengyang Bridge ( Vị trí thứ 13: Cầu Chengyang )

Chengyang Bridge (also known as Wind and Rain Bridge) was built in 1916, and it is the most famous among the wind and rain bridges in the Dong Minority Region in China. The bridge stretches across the Linxi River and it still in heavy use. It is constructed of wood and stone without nails or rivets and is the largest of all the wind and rain bridges. It is 64.4 meters long, 3.4 meters wide and 10.6 meters high. Cầu Chengyang ( được biết đến với tên khác là Cầu Phong Vũ ) được xây dựng năm 1916, và là cây cầu nổi tiếng nhất trong số các cây cầu của khu sinh sống của người dân tộc Dong thiểu số ở Trung Quốc. Cây cầu bắc ngang qua sông Linxi. Cầu được xây dựng bằng gỗ và đá mà không sử dụng đinh và đinh tán và là cây cầu dài nhất trong các cây cầu phong vũ.

12. Brooklyn Bridge ( Vị trí thứ 12 : Cầu Brooklyn )

Completed in 1883, Brooklyn Bridge connects Manhattan and Brooklyn by spanning the East River. At the time it opened, and for several years, it was the longest suspension bridge in the world and it has become a famous and iconic landmark of New York. The bridge has a wide pedestrian walkway open to walkers and cyclists. This walkway takes on a special importance in times of difficulty when usual means of crossing the East River have become unavailable as happened during several blackouts and most famously after the September 11, 2001, attacks.

Được hoàn thành năm 1883, cầu Brooklyn vượt qua sông Đông nối liền Manhattan và Brooklyn. Từ lúc thông xe và trong nhiều năm liền, nó vẫn luôn là cây cầu treo dây võng dài nhất thế giới và trở thành biểu tượng của NewYork. Cây cầu này có phần bộ hành rộng rãi dành cho người đi bộ và đi xe đạp. Phần bộ hành này cũng gánh vác nhiệm vụ quan trọng trong các thời điểm khó khăn. Đó là lúc các phương tiện lưu thông thường lệ trên cầu không thể lưu thông vì sự cố mất tín hiệu và đặc biệt nhất là vụ khủng bố ngày 11 tháng 9.

11. Alcantara Bridge ( Vị trí thứ 11: Cầu Alcatara)

Crossing the Tagus River at Alcántara in Spain, the Alcántara Bridge is a masterpiece of ancient Roman bridge building. The bridge was built between 104 and 106 by an order of the Roman Emperor Trajan in 98 AD, who is honored by a triumphal arch in the center of the bridge and a small temple at one end. The Alcántara Bridge has taken more damage from war than from the elements. The Moors destroyed the smallest arch on one side while the second arch on the other side was destroyed by the Spanish to stop the Portuguese.

Bắc ngang qua sông Tagus thuộc vùng Alcantara của Tây Ban Nha, cầu Alcantara là công trình cầu theo kiểu kiến trúc La Mã đặc sắc. Cầu được xây dựng vào năm 101 và 106 theo sự ra lệnh của Hoàng đế La Mã Trận vào năm 98 sau Công Nguyên. Cầu có kiến trúc vòm tại phần giữa và một ngôi đền nhỏ ở phía cuối cầu được xem như là thể hiện sự tôn vinh Hoàng đế. Cầu Alcantara đã bị phá hủy một nhiều là do chiến tranh. Những người Moor đã phá hủy vòm nhỏ nhất ở phía đầu cầu trong khi vòm thứ hai ở phía đầu cầu bên kia thì bị phá hủy bởi người Tây Ban Nha trong lúc tìm cách ngăn chặn người Bồ Đào Nha.

10. Sydney Harbour Bridge ( Vị trí thứ 10: Cầu cảng Sydney )

Sydney Harbour Bridge is one of Australia’s most well known and photographed landmarks. It is the world’s largest (but not the longest) steel arch bridge with the top of the bridge standing 134 meters (440 feet) above Sydney Harbour. It took eight years to build and opened in March 1932. Because the steel expands or contracts depending on whether it is hot or cold the bridge is not completely stationary and can rise or fall up to 18 cm (7.1 inch).

Cầu cảng Sydney là một trong những điểm được chụp ảnh và biết đến nhiều nhất ở Úc. Đó là cây cầu vòm thép lớn nhất thế giới với phần đỉnh cầu cao 134 mét so với Cảng Sydney. Người ta xây nó trong 8 năm và thông xe vào tháng 3 năm 1932. Bởi vì sự co lại hay giãn ra phụ thuộc vào nhiệt độ của cây cầu nóng hay lạnh. Vì thế chiều dài cầu có thể tăng lên hay giảm xuống trong phạm vi 18cm.

9. Stari Most ( Vị trí thứ 9: Cây cầu Stari Most )

Stari Most (“The Old Bridge”) is a famous bridge crossing the river Neretva in the city of Mostar in Bosnia and Herzegovina. It was built by the Ottaman Turks in 1566 and stood for 427 years, until the bridge was destroyed in 1993 during the Bosnian War. Subsequently, a project was set in motion to rebuild it, and the new bridge opened in 2004. It is traditional for the young men of the town to leap from the bridge into the Neretva. As the river is very cold, this is a very risky feat and only the most skilled and best trained divers will attempt it.

Stari Most (“Cầu Cũ”) là cây cầu nổi tiếng vượt sông Neretva ở thành phố Mostar ở Bosnia và Herzegovina. Nó được xây dựng bởi những Thổ Nhĩ Kỳ thời Ottaman vào năm 1566 và đứng vững trong vòng 427 năm, cho tới khi cầu bị phá hủy năm 1993 trong suốt thời gian Chiến tranh của người Bosnian. Sau đó, một dự án đã được khởi động với nỗ lực xây dựng lại. và một cây cầu mới đã được xây lại vào năm 2004.

8. Si-o-se Pol ( Vị trí thứ 8 : Cây cầu Si-o-se Pol )

Si-o-se Pol (The Bridge of 33 Arches) is a famous bridge in the Iranian city of Isfahan. It is highly ranked as being one of the most famous examples of Safavid bridge design. Commissioned in 1602 by Shah Abbas I, the bridge is build of bricks and stones. It is 295 meters long and 13.75 meters wide. It is said that the bridge originally comprised 40 arches however this number gradually reduced to 33.

Si-o-se Pol ( Cầu 33 vòm ) là cây cầu nổi tiếng của người Iran ỏ thành phố Isfahan. Nó được đánh giá cao vì đó là một trong những công trình điển hình của triều đại Safavid. Được thiết kế bởi Shah Abbas vào năm 1602, cây cầu được xây bằng gạch và đá. Nó dài 295 mét và rộng 13.75 mét. Người ta nói rằng nguyên thủy cây cầu có 40 vòm và dần dần nó giảm xuống còn 33 vòm.

7. Akashi-Kaikyo Bridge ( Vị trú thứ 7 : Cầu Akashi-Kaikyo)

The Akashi-Kaikyo Bridge, also known as the Pearl Bridge, is the longest suspension bridge at 1,991 meters (6,532 feet) in the world. It spans the Akashi Strait in Japan connecting Kobe on the mainland and Iwaya on Awayi Island. The bridge took almost 12 years to build and was opened for traffic in 1998. The central span was originally only 1,990 meter but the Kobe earthquake on January 17, 1995, moved the two towers so that it had to be increased by 1 meter.

Cầu Akashi-Kaikyo được biết đến với cái tên Cầu Ngọc Trai. Đây là cây cầu dây võng dài nhất thế giới với chiều dài là 1991 mét. Nó bắc qua eo biển Akashi của Nhật Bản, nối Kobe và Iwaya thuộc đảo Awayi. Người ta mất 12 năm để xây cầu và thông xe năm 1998. Nhịp giữa lúc đầu chỉ dài 1990 mét nhưng sau trận động đất tại Kobe – Nhật Bản vào ngày 17 tháng 1 năm 1995 thì 2 tháp cầu bị di chuyển. Vì thế, nhịp giữa dài thêm 1 mét.

6. Rialto Bridge ( Vị trí thứ 6 : Cầu Rialto )

The Rialto Bridge is one of the four bridges spanning the Grand Canal in Venice, Italy. It is the oldest bridge across the canal. The present stone bridge, a single span designed by Antonio da Ponte, was completed in 1591 and was used to replace a wooden bridge that collapsed in 1524. The engineering of the bridge was considered so audacious that some architects predicted a future collapse. The bridge has defied its critics to become one of the architectural icons of Venice.

Cầu Rialto là một trong bốn cầu bắc qua kênh Grand ở Venice, Italia. Nó là cây cầu lâu đời nhất bắc qua kênh. Cầu bằng đá hiện tại , là cây cầu giản đơn 1 nhịp được thiết kế bởi  Antonio da Ponte, được hoàn thành năm 1591. Nó thay thế cho cây cầu gỗ đã bị sập đổ năm 1524. Kết cấu của cây cầu được xem là táo bạo vì một số kiến trúc sư dự đoán nó có thể sụp đổ bất cứ lúc nào trong tương lai. Bất chấp những chỉ trích, cây cầu vẫn trở thành một trong những biểu tượng kiến trúc ở Venice.

5. Charles Bridge ( Cầu Charles )

The Charles Bridge is a famous is a stone Gothic bridge that crosses the Vltava river in Prague, Czech Republic. Its construction started in 1357 under the auspices of King Charles IV, and finished in the beginning of the 15th century. As the only means of crossing the river Vltava, the Charles Bridge was the most important connection between the Old Town and the area around Prague Castle. connection made Prague important as a trade route between Eastern and Western Europe. Today it is one of the most visited sights in Prague with painters, owners of kiosks and other traders alongside numerous tourists crossing the bridge.

Cầu Charles là cây cầu đá nổi tiếng theo trường phái Gothic. Nó bắc ngang qua sông Vltara ở Prague, Cộng hòa Czech. Nó bắt đầu xây dựng năm 1357 dưới sự ủng hộ của vua Charles IV, và hoàn thành đầu thế kỷ 15. Không chỉ với mục đích bắc qua sông Vltara, cầu Charles là điểm kết nối quan trọng giữa khu làng cũ và khu vực xung quanh lâu đài Prague. Nhờ sự kết nối này làm cho Prague trở thành quan trọng trên tuyến giao dịch thương mại giữa Đông Âu và Tây Âu. Ngày nay, nó trở thành địa điểm thu hút nhiều khách tham quan với nhiều quầy vẽ của các họa sĩ dọc theo cây cầu.

4. Tower Bridge

Tower Bridge is a combined bascule and suspension bridge in London, over the River Thames. It is close to the Tower of London, which gives it its name and has become an iconic symbol of London. Construction started in 1886 and took eight years to build. The bridge consists of two towers which are tied together at the upper level by means of two horizontal walkways which are designed to withstand the forces of the suspended sections of the bridge.

Cầu Tháp là tổ hợp của cầu nâng và cầu dây võng ở Luân Đôn. Cầu bắc qua sông Thames. Nó nằm cạnh Tháp Luân Đôn, vì thế nó có tên là cầu Tháp và trở thành biểu tượng của Luân Đôn. Bắt đầu xây dựng vào năm 1886 và phải mất 8 năm sau người ta mới hoàn thành xong. Cây cầu bao gồm hai tháp được nối với nhau bởi 2 làn người đi bộ ở trên cao. Hai làn người đi bộ này được thiết kế để chống lại các lực của phần dây võng của cầu.

3. Milau Bridge ( Vị trí thứ 3: Cầu Milau )

The Millau Viaduct is an enormous cable-stayed road-bridge that spans the valley of the river Tarn near Millau in southern France. It is the tallest vehicular bridge in the world, with the highest pylon’s summit at 343 meters (1,125 ft) — slightly taller than the Eiffel Tower. The speed limit on the bridge was reduced from 130 km/h (81 mph) to 110 km/h (68 mph) because of traffic slowing down, due to tourists taking pictures of the bridge from the vehicles. Shortly after the bridge opened to traffic, passengers were stopping to admire the landscape and the bridge itself.

Cầu Milau Viaduct là cây cầu dây văng hùng vĩ, bắc qua thung lũng của sông Tarn gần Milau ở phía nam nước Pháp. Nó lá cây cầu đường bộ cao nhất thế giới với chiều cao tháp đạt 343 mét – cao hơn một ít so với tháp Eiffel. Giới hạn tốc độ trên cầu được giảm từ 130km/h xuống còn 110 km/h bởi vì việc lưu thông trên cầu chậm để du khách du lịch có thể chụp ảnh cầu từ xe của mình. Sau một thòi gian ngắn thông xe, cầu đã thu hút rất nhiều du khách vì ngưỡng mộ kiến trúc công trình và khung cảnh xung quanh.

2. Golden Gate Bridge ( Vị trí thứ 2: Cầu Cổng Vàng )

            The Golden Gate Bridge is a suspension bridge spanning the Golden Gate, the strait between San Francisco and Marin County to the north. The masterwork of architect Joseph B. Strauss, whose statue graces the southern observation deck, the bridge took seven years to build, and was completed in 1937. The Golden Gate Bridge was the longest suspension bridge span in the world when it was completed, and has become one of the most popular tourist attractions in San Francisco and California. Since its completion, the span length has been surpassed by eight other bridges. The famous red-orange color of the bridge was specifically chosen to make the bridge more easily visible through the thick fog that frequently shrouds the bridge.

Cầu Cổng Vàng là cây cầu dây võng bắc qua Cổng Vàng – eo biển nằm giữa San Francisco và hạt Marin về phía bắc. Công trình của kiến trúc sư Joseph B. Strauss. Tượng ông được đặt ở vị trí quan sát cầu về phía nam. Cầu xây trong 7 năm và hoàn thành năm 1937. Cầu Cổng Vàng là cầu dây võng vượt nhịp dài nhất thế giới khi nó hoàn thành. Và nó trở thành điểm thu hút nhiều khách du lịch ở San Francisco vad California. Từ khi nó hoàn thành cho đến nay, đã có 8 cây cầu khác vượt lên trên nó về chiều dài nhịp dây võng.  Cây cầu được chọn sơn màu đỏ bởi vì mọi người có thể dễ nhìn thấy nó qua lớp sương mù dày.

1.Ponte Vecchio ( Vị trí 1: Cầu Ponte Vecchio )

The Ponte Vecchio (literally “old bridge”) is a Medieval bridge over the Arno River in Florence; the only Florentine bridge to survive WW2. The bridge is famous for still having shops built along it, as was common in the days of the Medici. Butchers initially occupied the shops; the present tenants are jewelers, art dealers and souvenir sellers. It is said that the economic concept of bankruptcy originated here: when a merchant could not pay his debts, the table on which he sold his wares (the “banco”) was physically broken (“rotto”) by soldiers, and this practice was called “bancorotto” (broken table).

Cầu Ponte Vecchio ( Theo nghĩa đen là “ Cầu Cũ “ ) là cây cầu thời Trung cổ vượt qua sông Arno ở Florence; Đây là cây cầu duy nhất còn sót lại sau Chiến tranh thế giới thứ 2. Cây cầu nổi tiếng vì có những cửa hàng dọc theo nó. Ban đầu những người bán thịt đặt các cửa hàng tại đây; nhưng hiện nay các cửa hàng chỉ bán đồ trang sức, hàng lưu niệm, hàng nghệ thuật. Người ta nói rằng thuật ngữ kinh tế “ phá sản” bắt nguồn từ đây: Khi người thương gia không thể tra nợ thì chiếc bàn nơi đặt những món hàng “banco” anh ta bán sẽ bị quân lính đập vỡ “rotto”. Và thông lệ này được gọi là “bancorotto” ( Chiếc bàn bị phá hủy )

Nguồn: http://www.touropia.com/most-famous-bridges-in-the-world

Lương Vĩnh Phú dịch